Kefir – jag vet att jag må bra av det!

Jag vet vad du tänker, detta inte något nytt!
Så många människor har skrivit om sina autoimmuna sjukdomar och deras syn på kost.
Det finns fortfarande ett behov av att upprepa personliga erfarenheter med vissa dieter och livsmedel.
Jag vill prata om hemlagad kefir!
Jag började göra kefir år sedan när jag bodde i Spanien, hade en granne som höll getter så jag använde färsk getmjölk.
Naturligtvis efter att ha flyttat tillbaka till Sverige var jag tvungen att gå tillbaka till vanlig mjölk och eftersom jag läste att alla mejeriprodukter var tabu för autoimmuna sjuka jag beslutat att sluta med kefir. Efter två veckor kände jag mig så dåligt jag var tvungen att köpa nya korn och börja om!
Jag har testat ett par gånger sedan och varje gång jag slutar jag mår så dåligt jag går tillbaka till kefir!

I love kefir

Mjölkkefirgryn är en levande kultur av svamp och bakterier som lever i symbios, dvs. är beroende av varandra för sin överlevnad. När kefirgrynen läggs i färsk mjölk produceras en probiotisk dryck, kefir, efter 18 till 48 timmar. Grynen kan sedan återanvändas i många år, om de sköts på rätt sätt. Skölj alla redskap ordentligt i enbart varm vatten – diskmeddel ta levet av kefirgryn.  När man tillverkar kefir själv hemma så är det viktigt att veta att grynen kan bli förstörda vid långvarig kontakt med metall, så plast eller träredskap bör användas. Den färdiga kefiren ska ej heller förvaras i metallkärl.

Att göra kefir

1.Tvätta inte av gryn!  Lägg kefirgrynen tillsammans med 2,5-5 dl mjölk i en behållare av glas sköljt i kall vatten.

Mängden mjölk kan långsamt ökas, eftersom din kefirgryn också växar,  tills 1 liter mjölk uppnås. Då behöva du en stora glassburk. Rör försiktigt runt i mjölken och kefirgrynen med en plast- eller träslev, inte metall.

2.Täck behållaren med glass lock,  tyg eller papper (t.ex. en kökshanduk, ett kaffefilter) och sätt fast med ett gummiband eller snöre för att hindra flugor att komma in. Täck med kökshanduk och ställa burken i en skyddat  plats inte i direkt solljus.

  1. Låt behållaren stå inomhus på en varm plats, 20-30 grader. Det går bra att röra om då och då om så önskas.
kefir ready
Kefirgryn efter 2 dygn, klart att sila
  1. Kefiren brukar behöva 24 timmar att bildas. Det kan också stå 48 timmar i 20-23 grader för att få bort mer laktos. Vid temperaturer över 30 grader kan det gå fortare.
  2. När mjölken tjocknar har kefiren bildats. Den färdiga kefiren silas (degbunke och ett durkslag av plast inte metall) och grynen plockas ut för att läggas i ny mjölk. Den färdiga kefiren förvaras i kylskåpet om du vill drycka det kallt.
  3. Skulle det vara så att mjölken inte har koagulerat efter 48 timmar är det säkrast att igen byta ut mjölken mot färsk eftersom den riskerar att bli dålig. Se till att behållaren är på en tillräckligt varm plats. Temperatur är den vanligaste orsaken till att kefir inte bildas. Drag från ett fönster, kall vägg som bli ännu kallare på natten, luftkonditionering osv. kan vara olika anledningar att kefirgrynen har det för kallt.

Jag inkluderar en del information andra autoimmuna drabbade kanske tycker uppmuntrande – en sak som vi måste alltid komma ihåg, alla är unika så vad som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig, men det är värt att försöka – jag alltid ha några gryn om någon vill prova det!

En av de viktigaste komponenterna i en strikt Paleo diet är fullständigt borttagande av mejeriprodukter. Tyvärr kan detta leda till många mjölktoleranta individer miste om några av de mest näringsrika och nyttiga livsmedel på planeten. En mjölkprodukt som inte bara erbjuder ett brett utbud av vitaminer och mineraler, men ger också en mängd olika probiotiska organismer och kraftfulla helande egenskaper, är kefir – av Chris Kresser, MS, L.Ac, en globalt erkänd ledare inom hälsa, Paleo näring, funktionell och integrativ medicin. http://chriskresser.com/kefir-the-not-quite-paleo-superfood

Läs mer om probiotika och kefir – Mikroorganismerna i kefir överlever bra och man tror att det beror på att de skyddas av proteinerna i kefiren. Det kan också bero på att de har mat hela vägen till tarmen. Organismerna behövs i magen också så vi vill inte bara ha dem i tarmen. Kefir har ca 3-4 miljarder mikroorganismer i varje milliliter.

Exempel på organismer som finns i olika sammansättningar i kefiren (bara hemmagjord kefir)

LAKTOBACILLER

Lactobacillus acidophilus
Lb. brevis [Possibly now Lb. kefiri]
Lb. casei subsp. casei
Lb. casei subsp. rhamnosus
Lb. paracasei subsp. paracasei
Lb. fermentum
Lb. cellobiosus
Lb. delbrueckii subsp. bulgaricus
Lb. delbrueckii subsp. lactis
Lb. fructivorans
Lb. helveticus subsp. lactis
Lb. hilgardii
Lb. helveticus
Lb. kefiri
Lb. kefiranofaciens subsp. kefirgranum
Lb. kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens
Lb. parakefiri
Lb. plantarum

STREPTOCOCCI/LACTOCOCCI

Streptococcus thermophilus
St. paracitrovorus
Lactococcus lactis subsp. lactis
Lc. lactis subsp. lactis biovar. diacetylactis
Lc. lactis subsp. cremoris
Enterococcus durans
Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
Leuc. mesenteroides subsp. mesenteroides
Leuc. dextranicum

SVAMP (Nyttiga)

Dekkera anomala t/ Brettanomyces anomalus a
Kluyveromyces marxianus t/ Candida kefyr a
Pichia fermentans t/ C. firmetaria a
Yarrowia lipolytica t/ C. lipolytica a
Debaryomyces hansenii t/ C. famata a
Deb. [Schwanniomyces] occidentalis
Issatchenkia orientalis t/ C. krusei a
Galactomyces geotrichum t/ Geotrichum candidum a
C. friedrichii
C. rancens
C. tenuis
C. humilis
C. inconspicua
C. maris
Cryptococcus humicolus
Kluyveromyces lactis var. lactis
Kluyv. bulgaricus
Kluyv. lodderae
Saccharomyces cerevisiae
Sacc. subsp. torulopsis holmii
Sacc. pastorianus
Sacc. humaticus
Sacc. unisporus
Sacc. exiguus
Sacc. turicensis sp. nov
Torulaspora delbrueckii t
Zygosaccharomyces rouxii

ACETOBAKTER

Acetobacter aceti
Acetobacter rasens

källa –  http://tarmochpsykologi.wordpress.com/2011/09/19/vad-ar-probiotika/

Kommentera

